Analiza obrazu fotograficznego

Znacie to ?

– Jak Ci się podoba to zdjęcie ?
– Wow, super !
– No, ale tak konkretnie co Ci się w nim podoba ?
– Niezła laska. No wiesz, klimat jest. Światło. No co Ci powiem, nic Ci nie powiem, super jest i tyle !
W mediach społecznościowych wygląda to tak:
– Super !
– Great
– Just beautiful 👍
– Nice pic 👌 👌👌
– ❤️❤️❤️
A na specjalistycznym forum, gdzie prosimy o poradę bardziej doświadczone koleżanki i kolegów w ten sposób:
– Zdjęcie byłoby dobre gdyby nie było takie ciemne. I ramka mi się nie podoba.
Każdy kto dzieli się swoją twórczością (TWÓRCZOŚCIĄ ! nie selfikami z imprezy, wakacji, pracy, szkoły) w internecie, ze znajomymi, nie chowa swojej pracy do szuflady, spotkał się z takimi bądź podobnymi, nic nie znaczącymi komentarzami. Dlatego zacząłem myśleć jak powinna wyglądać rzetelna analiza zdjęcia, a następnie konstruktywny komentarz lub recenzja tej pracy. Zacząłem wyszukiwać w pamięci własne spostrzeżenia na temat tego co mi się podoba lub nie, w danym obrazie fotograficznym i posiłkując się tym co mądrzy ludzie piszą o fotografiach w książkach i internecie usystematyzowałem to w kilku punktach.
Wiadomo, że w zależności od okoliczności, czasu jakim dysponujemy i medium w jakim będziemy chcieli dokonać recenzji dzieła dociekliwość i potencjał emocjonalny tej analizy będzie się zmieniał, ale wydaje mi się, że pamiętając o poniższych zagadnieniach łatwiej jest nam nawet samemu sobie odpowiadać na szereg różnych pytań.  Tylko po co ?
Żeby zapamiętać to co oglądamy. Żeby wniknąć głębiej, nie poprzestać tylko na powierzchowności obrazu. Jest szansa, że artysta chciał nam coś powiedzieć.
Żeby nawiązać kontakt. Żeby poszerzać swoje horyzonty i autora dzieła. Aż wreszcie, żeby zatrzymać się i zadbać o higienę naszego zaśmieconego umysłu. To bardzo ważne w naszym pędzącym, przepełnionym informacją świecie.
  1. Analizę obrazu fotograficznego rozpocznij więc od ogarnięcia ogółu kadru, nie wnikając w jego szczegóły. Zwróć uwagę na formy geometryczne, plamy świetlne, kompozycję, rytm, ogólny nastrój. Dopiero gdy oswoisz się z ogółem przejdź do analizy szczegółów, zwracając szczególną uwagę na to w jaki sposób Twój wzrok jest prowadzony po kadrze. Przyjrzyj się dokładnie najmniejszym detalom i zastanów w jaki sposób oddziałują one na całą kompozycję. Wszak diabeł tkwi w szczegółach.
  2. Spróbuj określić swoje emocje związane z tym obrazem. Co czujesz kiedy na niego patrzysz, jakie emocje w Tobie budzi, wspomnienia przywołuje, z czym Ci się kojarzy.
  3. Określ co Ci się podoba, a co nie, co dobrze wpływa na jakość i strukturę obrazu, a co według Ciebie mogło by mu pomóc.
  4. Zwróć szczególną uwagę na aspekty techniczne i warsztatowe, takie jak: kolor, kontrast, nasycenie, tonacja, światło, cień, sposób naświetlania, ostrość, sposób obróbki, zastosowane zabiegi sprawiające, że fotografia ma teki a nie inny charter.
    Jeśli jest taka możliwość, dowiedz się jak najwięcej o autorze, jego dorobku, sposobie pracy, narzędziach. A jeśli masz autora pod ręką to wyduś z niego jak najwięcej, bo tylko on tak naprawdę wie co chciał powiedzieć za pomocą obrazu, który oglądasz i analizujesz.
  5. Zastanów się jaki charakter ma zdjęcie. Fotografia reklamowa rządzi się innymi prawami niż fotografia artystyczna czy reportażowa. Musisz wiedzieć do jakiego nurtu przyporządkować dane zdjęcie i dopasować swój komentarz, choć czasami to bywa bardzo trudne.
  6. Określ temat fotografii, i zastanów się nad aspektem artystycznym czy narracyjnym, nad ewentualnymi inspiracjami fotografa, czy znajdujesz jakieś odniesienia do twórczości własnej lub innych artystów. Opisz to wszystko możliwie prostym i obrazowym językiem.
  7. Opisz dokładnie dlaczego dany element obrazu Cie zaintrygował i dlaczego.
  8. Wskaż konkretne elementy obrazu, które powinny według Ciebie być poprawione i w jaki sposób to powinno być wykonane.
  9. I na koniec zepnij jakąś ładną klamrą te wszystkie punkty.
Dziewięć punktów do przemyślenia. Do zapamiętania, ale o ile łatwiej później coś napisać o czyjejś fotografii lub przeanalizować nawet własne błędy.
Dużo się mówi o walorach estetycznych, artystycznych, technicznych, ale to ogólniki i jak przyjdzie co do czego, to nie wiadomo od czego zacząć i na czym się skupić. Tak więc taka krótka lista pomaga w uporządkowaniu własnych myśli.
Powodzenia !
👍  😉